PRŮVODCE PROFESIA DAYS

Jak udělat dobrý dojem během rozhovoru se zaměstnavatelem na festivalu

Proaktivita a prezentace

Až budeš chodit okolo stánků, nečekej, že tě osloví první. I když mnoho vystavovatelů na Profesia days je velmi aktivních a snaží se přilákat kolemjdoucí do svých stánků, přeber iniciativu a udělej první dobrý dojem oslovením z tvé strany. Začni představením, snaž se být stručný a říkej hned to nejdůležitější (ačkoli chápeme, že člověka láká o sobě hodně mluvit. :-)). Tvá prezentace (kterou jste si mimochodem připravili předem na základě první sekce) by měla pokrýt v rychlosti:

  • Jaká pracovní pozice tě zajímá
  • Tvé pracovní zkušenosti a dovednosti
  • Tvé silné stránky a oblasti, ve kterých se chceš zlepšovat
  • Proč tě zajímá tato konkrétní firma
  • V případě studentů je dobré připravit si i něco o tvém studiu, zahraničních pobytech, kurzech, diplomové práci, atd. Pokud máš i nějaké konkrétní otázky, které sis dopředu připravil, ať už na papír či v hlavě, rovnou přejdi k věci, nemusíš se předtím dlouho prezentovat.

 TIP:

Česnečka či rybí pomazánka jsou sice velkými delikatesami, ale před návštěvou stánku je nedoporučujeme. :-) Stejně tak si odpusť i kouření, dnes už většina firem nepodporuje tento zlozvyk.

Nezapomeňte, že komunikuješ jak slovy, tak i svými gesty a řečí těla. Správné držení těla, přiměřený oční kontakt a pozitivní naladění jsou jedněmi z mnohých znaků přiměřeného sebevědomí a správného přístupu. Víme, že rada s usmíváním zní asi trochu otřepaně, ale opět, podívej se na to z pohledu zaměstnavatele. Kdo by ti přišel jako zajímavější uchazeč? Odpověď asi znáš, proto na to nezapomínej.

 TIP:

Pokud cítíš trému, vyzkoušej kariérní poradce na festivalu, kteří ti velmi ochotně poradí, jak zvládnout stres a pomohou ti i se sebeprezentací.

Co nedělat

Nejčastější a snad asi nejhorší chyba uchazečů je ptaní se: „Co pro mě máte?“ nebo „Co mi můžete nabídnout?“ Ukazuje to, že jsi se na festival pravděpodobně nijak nepřipravil a o firmu se až tak nezajímáš (ačkoliv to nemusí být pravda). Platí to hlavně v případě, že se jedná o firmu, pro kterou máš zájem pracovat.

Na druhou stranu pokud narazíš na zajímavou firmu, o které sis nic nezjistil, neboj se informovat a zjistit, co nabízejí.

• Neptej se hned na plat, i když chápeme, že je velmi lákavé vědět to co nejdříve.

• Pokud máš nepříjemnou zkušenost s předešlým nebo současným zaměstnavatelem, nemluv o tom, nepůsobí to profesionálně.

• V současnosti je telefon nejlepším přítelem člověka, během konverzace u stánku ti však nepomůže. Právě naopak, hraní si s telefonem může urazit personalistu. Neplatí to, pokud si zapisuješ kontakt na personalistu nebo důležitou informaci, která souvisí s tím, co od tebe personalista chce, abys mu poslal.

 

Možné otázky od vystavovatelů

Stejně jako ty máte otázky na ně, je velmi pravděpodobné, že i personalisté se tě budou vyptávat, obzvláště pokud je zaujmeš. Logika úspěšného odpovídání je jednoduchá, čím více se připravíľ, tím přirozeněji a lehčeji se ti bude odpovídat. Pokud bude tvá sebeprezentace důkladná, odpovíš na mnoho otázek už dopředu. Tady je pár otázek, na které se tě personalisté mohou zeptat:

• Proč se právě vy hodíte do naší firmy?

• Co je pro vás při hledání práce důležité, co vás motivuje?

• Čeho byste chtěli v naší firmě dosáhnout?

• Co je váš největší úspěch?

Více informací ohledně otázek a množství rad a tipů najdeš na portále Kariéra v kostce.

Obrovskou výhodou festivalu příležitostí Profesia days je to, že rozhovory na stáncích jsou jakýmisi mini pracovními pohovory v neformální atmosféře, kde si můžeš mnoho věcí procvičit a dozvědět se množství informací o firmě. Proto se určitě neboj selhání, můžeš si rozhodně dovolit víc než na běžném pohovoru.

Pokud by se náhodou stalo, že by tě personalista hned na začátku rozhovoru poslal na web, kde si můžeš zjistit všechny informace, nenech se odradit a ptej se dále. Využij jedinečnou příležitost potkat se přímo se zaměstnavateli naživo, na jejich web můžeš jít kdykoliv.

Na závěr nezapomeň odevzdat svoje CV a shrnout všechny důležité body vašeho rozhovoru, abys měl jistotu, že jste se správně pochopili ve všem důležitém. Pokud chceš, požádej o informační nebo propagační materiály, protože některé informace, které ses dozvěděl na stánku, můžeš zapomenout.

 TIP:

Taktéž si vyžádej vizitku od konkrétní osoby, se kterou jsi mluvil na stánku, a nezapomeň se jen pár dní po festivalu připomenout. 

Oblečení

Rozhodně nepodceňuj to, jak si na festivalu oblečen, protože je to neoddělitelná součást dojmu, který na personalistu uděláš. Nemusíš mít zrovna oblek nebo velmi formální oblečení, ale pokud se nehlásíš na kreativní pozici, tak potrhané rifle, kšiltovka nebo extravagantní barvy nedoporučujeme.

Základem úspěchu je pohodlné, čisté a přiměřeně reprezentativní oblečení.