PRŮVODCE PROFESIA DAYS

Jak udělat dobrý dojem během rozhovoru se zaměstnavatelem na veletrhu

Proaktivita a prezentace

Až budete chodit okolo stánků, nečekejte, že vás osloví první. I když mnoho vystavovatelů na Profesia days je velmi aktivních a snaží se přilákat kolemjdoucí do svých stánků, přeberte iniciativu a udělejte první dobrý dojem oslovením z vaší strany. Začněte představením, snažte se být struční a říkejte hned to nejdůležitější (ačkoli chápeme, že člověka láká o sobě hodně mluvit. :-)) Vaše prezentace (kterou jste si mimochodem připravili předem na základě první sekce) by měla pokrýt v rychlosti:

  • Jaká pracovní pozice vás zajímá
  • Vaše pracovní zkušenosti a dovednosti
  • Vaše silné stránky a oblasti, ve kterých se chcete zlepšovat
  • Proč vás zajímá tato konkrétní firma
  • V případě studentů je dobré připravit si i něco o vašem studiu, zahraničních pobytech, kurzech, diplomové práci, atd. Pokud máte i nějaké konkrétní otázky, které jste si dopředu připravili, ať už na papír či v hlavě, rovnou přejděte k věci, nemusíte se předtím dlouho prezentovat.

 TIP:

Česnečka či rybí pomazánka jsou sice velkými delikatesami, ale před návštěvou stánku je nedoporučujeme. :-) Stejně tak si odpusťte i kouření, dnes už většina firem nepodporuje tento zlozvyk.

Nezapomeňte, že komunikujete jak slovy, tak i svými gesty a řečí těla. Správné držení těla, přiměřený oční kontakt a pozitivní naladění jsou jedněmi z mnohých znaků přiměřeného sebevědomí a správného přístupu. Víme, že rada s usmíváním zní asi trochu otřepaně, ale opět, podívejte se na to z pohledu zaměstnavatele. Kdo by Vám přišel jako zajímavější uchazeč? Odpověď asi znáte, proto na to nezapomínejte.

 TIP:

Pokud cítíte trému, vyzkoušejte kariérní poradce na veletrhu, kteří Vám velmi ochotně poradí, jak zvládnout stres a pomohou vám i se sebeprezentací.

Co nedělat

Nejčastější a snad asi nejhorší chyba uchazečů je ptaní se: „Co pro mě máte?“ nebo „Co mi můžete nabídnout?“ Ukazuje to, že jste se na veletrh pravděpodobně nijak nepřipravili a o firmu se až tak nezajímáte (ačkoliv to nemusí být pravda). Platí to hlavně v případě, že se jedná o firmu, pro kterou máte zájem pracovat.

Na druhou stranu pokud narazíte na zajímavou firmu, o které jste si nic nezjistili, nebojte se informovat a zjistit, co nabízejí.

• Neptejte se hned na plat, i když chápeme, že je velmi lákavé vědět to co nejdříve.

• Pokud máte nepříjemnou zkušenost s předešlým nebo současným zaměstnavatelem, nemluvte o tom, nepůsobí to profesionálně.

• V současnosti je telefon nejlepším přítelem člověka, během konverzace u stánku vám však nepomůže. Právě naopak, hraní si s telefonem může urazit personalistu. Neplatí to, pokud si zapisujete kontakt na personalistu nebo důležitou informaci, která souvisí s tím, co od vás personalista chce, abyste mu poslali.

 

Možné otázky od vystavovatelů

Stejně jako vy máte otázky na ně, je velmi pravděpodobné, že i personalisté se vás budou vyptávat, obzvláště pokud je zaujmete. Logika úspěšného odpovídání je jednoduchá, čím více se připravíte, tím přirozeněji a lehčeji se Vám bude odpovídat. Pokud bude vaše sebeprezentace důkladná, odpovíte na mnoho otázek už dopředu. Tady je pár otázek, na které se vás personalisté mohou zeptat:

• Proč se právě vy hodíte do naší firmy?

• Co je pro vás při hledání práce důležité, co vás motivuje?

• Čeho byste chtěli v naší firmě dosáhnout?

• Co je váš největší úspěch?

Více informací ohledně otázek a množství rad a tipů najdete na portále Kariéra v kostce.

Obrovskou výhodou veletrhu Profesia days je to, že rozhovory na stáncích jsou jakýmisi mini pracovními pohovory v neformální atmosféře, kde si můžete mnoho věcí procvičit a dozvědět se množství informací o firmě. Proto se určitě nebojte selhání, můžete si rozhodně dovolit víc než na běžném pohovoru.

Pokud by se náhodou stalo, že by vás personalista hned na začátku rozhovoru poslat na web, kde si můžete zjistit všechny informace, nenechte se odradit a ptejte se dále. Využijte jedinečnou příležitost potkat se přímo se zaměstnavateli naživo, na jejich web můžete jít kdykoliv.

Na závěr nezapomeňte odevzdat svoje CV a shrnout všechny důležité body vašeho rozhovoru, abyste měli jistotu, že jste se správně pochopili ve všem důležitém. Pokud chcete, požádejte o informační nebo propagační materiály, protože některé informace, které jste se dozvěděli na stánku, můžete zapomenout.

 TIP:

Taktéž si vyžádejte vizitku od konkrétní osoby, se kterou jste mluvili na stánku, a nezapomeňte se jen pár dní po veletrhu připomenout. 

Oblečení

Rozhodně nepodceňujte to, jak jste na veletrhu oblečeni, protože je to neoddělitelná součást dojmu, který na personalistu uděláte. Nemusíte mít zrovna oblek nebo velmi formální oblečení, ale pokud se nehlásíte na kreativní pozici, tak potrhané rifle, kšiltovka nebo extravagantní barvy nedoporučujeme.

Základem úspěchu je pohodlné, čisté a přiměřeně reprezentativní oblečení.